Een website-briefing is erg belangrijk voordat bedrijven een professionele website laten maken of een webshop laten bouwen. De briefing kan een goed beeld geven van hoe de website eruit moet komen te zien. Het dient dan ook als een fundering voor de uiteindelijke overeenkomst, waarin details nog weleens kunnen verschillen. De website-briefing is daarnaast ook erg handig om voorstellen van verschillende bureaus te vergelijken. Wanneer je de zelfde briefing bij verschillende bureaus indient, krijg je er verschillende voorstellen voor terug. Dit maakt de keuze in het uiteindelijke internetbureau die voor jouw je website of webshop gaat maken ook makkelijker. Ook voor de internetbureaus zelf is het prettig als dezelfde briefing naar meerdere bureaus is gegaan. Het creëert namelijk een soort speelveld voor deze internetbureaus, waarop alle bureaus moeten proberen zo goed en origineel mogelijk te scoren. Kortgezegd helpt de website-briefing jou en internetbureaus om projecten goed te kunnen leiden. Er valt vaak van het budget af te lezen hoe groot het desbetreffende project is. Zo vergt een eenvoudige themawebsite minder functionaliteiten dan bedrijfskritische websites met meerdere koppelingen. Vroeger werden website-briefings zo kort en bondig mogelijk gehouden. Als er onduidelijkheden waren, konden deze tijdens een persoonlijk gesprek opgehelderd worden. De kans is echter erg klein dat jij je website-briefing op één A4’tje kan krijgen, maar misschien is dat ook helemaal niet wat je moet willen. Uiteindelijk roept zo een korte en bondige website-briefing alleen maar meer vragen in plaats van antwoorden. In het proces van internetbureaus vergelijken is het ook lastiger als je dit met een minimale website-briefing doet, omdat de verschillende bureaus elk een ander beeld hebben bij jouw wensen. Het is daarom beter om een uitgebreide, overcomplete briefing te schrijven dan een briefing die door verschillende bedrijven op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Natuurlijk kun je ook overdrijven in de hoeveelheid kantjes die je schrijft voor je website-briefing, vaak zijn vijf tot tien pagina’s voldoende. |
https://www.edit4u.nl/ |